Iniciativa Legislativa Popular del Montseny

Presenten una Denúncia Penal per greu impacte ecològic a la desembocadura de la Tordera

Maquinària pesant contractada per la Demarcación de Costas del Ministerio de Transicion Ecológica arrasant el delta de la Tordera
Cartell d'avís instal·lat per l'Ajuntament de Malgrat de Mar: ni això els va detenir.
Cartell d'avís instal·lat per l'Ajuntament de Malgrat de Mar: ni això els va detenir
 
Presenten una Denúncia Penal per greu impacte ecològic a la desembocadura de la Tordera


• Les organitzacions ecologistes Ecologistes en Acció de Catalunya, Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, Depana i SEO/BirdLife han presentat Denúncia Penal per l'incompliment de tres Directives Europees que regulen l'aplicació del Conveni Aarhus basat en els drets a la participació, informació pública i accés a la justícia en matèria de medi ambient davant la secció de Medi Ambient, Urbanisme i Patrimoni Històric de la Fiscalia Provincial de Barcelona.


• A la desembocadura de la Tordera s'acabaven de localitzar un total de vuitanta-set espècies diferents d'aus, sis de rèptils, cinc de mamífers i tres de peixos, que sumen un resultat global de cent una espècies i està declarat com a Zona Especial de Conservació (ZEC) de la Xarxa Natura 2000.


• La preservació dels ecosistemes de costa és clau per a esmorteir els impactes del canvi climàtic sobre la vulnerable zona litoral, tal com alerta la comunitat científica

El passat 18 de juny, Ecologistes en Acció de Catalunya, Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, Depana i SEO/BirdLife van denunciar que, just el dia anterior, una actuació amb maquinària pesada duta a terme per la Demarcació de Costes de Catalunya, pertanyent al Ministerio para la Transición Ecológica y Reto Demográfico (MITECO) havia provocat un greu impacte ecològic sobre la desembocadura de la Tordera. Per aquests fets, les organitzacions ecologistes han presentat una denúncia penal per l'incompliment de les Directives Europees 2003/4/CE, 2003/35/CE i 2003/35CE que regulen l'aplicació del Conveni Aarhus basat en els drets a la participació, informació pública i accés a la justícia en matèria de Medi Ambient davant la secció de Medi Ambient, Urbanisme i Patrimoni Històric de la Fiscalia Provincial de Barcelona.

La denúncia penal insta a procedir a l'obertura de diligències informatives a causa dels fets ocorreguts a conseqüència de la tempesta Glòria i la disminució de presència humana arran del confinament per la pandèmia COVID-19. A la desembocadura de la Tordera s'havia generat una zona de tal valor ecològic que fins i tot els ajuntaments de Malgrat de Mar i de Blanes havien acordat tancar l’accés a les platges de la desembocadura per tal de protegir l'avifauna que havia nidificat gràcies a la creació de nous hàbitats.

L’entrada de la retroexcavadora va ser justificada per part de la Demarcació de Costes amb l’argument de la neteja de brossa, la qual cosa va ser desmentida pel grup d’experts que fan el seguiment de les espècies nidificants en l’espai, els quals certificaren que allò que s’havia generat era un hàbitat natural a partir de les restes vegetals arrossegades pel temporal i que, de fet, havien possibilitat l’assentament de sorres i l’augment de la biodiversitat a la desembocadura en un procés completament natural.

A l'espai s'acabaven de localitzar un total de vuitanta-set espècies diferents d'aus, sis de rèptils, cinc de mamífers i tres de peixos, que sumen un resultat global de cent una espècies que utilitzen la desembocadura com a espai regular de descans, alimentació i cria. Algunes d’elles destaquen per ser espècies amenaçades i amb un alt grau de protecció a nivell europeu, o per la seva raresa a la zona, com per exemple: baldriga balear (Puffinus mauretanicus), baldriga cendrosa (Calonectris diomedea), corb marí emplomallat (Phalacrocorax aristotelis), corriol camanegre (Charadrius alexandrinus), fumarell carablanc (Chlidonias hybrida), gavina capblanca (Larus genei), gavina corsa (Larus audouinii), martinet ros (Ardeola ralloides), xatrac becllarg (Sterna sandvicensis), xatrac comú (Sterna hirundo), xatrac menut (Sterna albifrons), bec d’alena (Recurvirostra avosetta) o corriol petit (Charadrius dubius). L’actuació ha estat especialment nociva en aquest darrer, ja que s’ha pogut acreditar la destrucció de dos nius de corriol petit amb quatre ous cadascun, espècie protegida per l’annex C del Decret Legislatiu 2/2008 i l’Annex I de la Directiva Aus.

A més, cal considerar que l’espai de la desembocadura de la Tordera està declarat com a Zona Especial de Conservació (ZEC) de la Xarxa Natura 2000 (ES5110007 –Riu i Estanys de Tordera). La presència i irracional actuació de la maquinària ha destruït espècies protegides per l’Annex I de la Directiva Hàbitats.

Tot i que certes fonts del MITECO han manifestat públicament que la maquinària contractada no va arribar a actuar, la querella adjunta tot un seguit de fotografies que acrediten la seva activitat destructiva al llarg de vàries hores. A més, l’escrit també apunta que hi ha material videogràfic a la disposició de la Fiscalia de l'Estat. Així mateix, s'han aportat documents d'experts que certifiquen dos efectes potencials de l’actuació: per una banda, que la pèrdua de la tranquil·litat necessària per a les espècies nidificants ha pogut afectar a la seva capacitat de reproducció. De l’altra, que  l’eliminació de la matèria vegetal i el pas de maquinària pesada poden provocar la desconsolidació de la barra, causant debilitat front l’onatge i, per tant, augmentant les probabilitats de desaparèixer per acció d’aquests agents d’erosió.

L'escrit apunta a Fiscalia de Medi Ambient que els fets relatats podrien constituir la possible comissió dels delictes següents: delicte contra els recursos naturals i el medi ambient, delicte contra la protecció de la fauna, i delicte de prevaricació de funcionari públic. Així mateix, s'ha sol·licitat la immediata paralització cautelar de l’activitat presumptament delictiva en cas que aquesta continuï, la diligència d’inspecció al lloc dels fets, la identificació de les persones que incorrin en la comissió de delictes i la seva presa de declaració. També s’ha requerit l’aportació per part de la Demarcació de Costes de l’avaluació d’impacte ambiental que justifiqui les actuacions portades a terme, la/es autorització/ns municipal/s de les actuacions, la comunicació prèvia efectuada als consistoris municipals afectats, i la pòlissa d’assegurança que cobreixi la responsabilitat civil i ambiental vigent en el moment d’actuació. Per últim, es requereix als Agents Rurals una còpia de l’atestat així com de qualsevol informe redactat amb motiu de les actuacions.

Per tot plegat, han sol·licitat a Fiscalia que actuï i prengui les diligències oportunes per a comprovar la realitat dels fets denunciats i perquè es resolgui de la forma oportuna davant aquests indicis evidents de delicte i danys al medi ambient. És imprescindible preservar les vulnerables zones costaneres, atesa la seva facultat per a esmorteir els greus impactes del canvi climàtic en el litoral mediterrani, i dels quals ja ens ha alertat la comunitat científica.
 

Un dels nius que van ser esclafats per les màquines del MITECO
Un dels nius que van ser esclafats per les màquines del MITECO
Les màquines del MITECO

Podeu llegir el text complert de la denúncia, com a document adjunt.

logo

 

 

Afegeix un nou comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.